Tillgänglighetsredogörelse för appen Min hälsa

Region Jämtland Härjedalen står bakom den här mobilapplikationen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur mobilapplikationen Min Hälsa uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är mobilapplikationen?

Vi är medvetna om att delar av mobilapplikationen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av mobilapplikationen?

Om du behöver innehåll från Min Hälsa som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss genom formuläret längst ner på den här sidan.

Svarstiden är normalt två till tre dagar.

Du kan också kontakta oss på följande sätt:

Rapportera brister i mobilapplikationens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra mobilapplikationens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kan du meddela oss genom formuläret längst ner på den här sidan.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg Länk till annan webbplats. om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till Digg Länk till annan webbplats. om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Teknisk information om den mobila applikationens tillgänglighet

Den här mobilapplikationen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Problem vid användning med nedsatt synförmåga

  • Mobilapplikationen har inte stöd för högkontrastläge.
  • Text på flikarna i navigeringsfältet samt vissa sidrubriker förstoras med lägre skalningsfaktor än övrig text vid textförstorning. Texten för flikarna i navigeringsfältet kan ses i större format om man trycker och håller kvar fingret på den flik man önskar se bättre.

Problem vid användning med känslighet för flimmer

  • När sidorna Användarvillkor och Behandling av personuppgifter öppnas i mörkt läge kan en vit bakgrund blinka till en gång innan sidan har laddats klart.

Problem vid användning med hjälp av med skärmläsare

  • Titeln på modala dialogrutor läses inte upp automatiskt när dialogrutan dyker upp.

Problem vid användning med hjälp av med externt tangentbord

  • Tangentbordsinmatning på iOS:
    Användning av mobilapplikationen med hjälp av externt tangentbord är idag begränsat för iOS-användare. För att tangentbordet ska kunna användas på iPhones och iPads måste inställningen “Tangentbordstjänster” (Full Keyboard Access) vara på i systeminställningarna, men tangentbordsinmatning i Min Hälsa fungerar i dagsläget bara när den inställningen är av. Det här problemet sitter i det kodramverk (Flutter) som används för att skapa applikationens gränssnitt.
  • Övriga problem vid användning av tangentbordsinmatning:
    • Markeringen för tangentbordsfokus är otydlig på vissa klickbara element.
    • Markeringen för tangentbordsfokus är ej synlig på den flik som redan är vald i navigeringslistan.
    • Markering för tangentbordsfokus kan i vissa fall flyttas ut synligt fält vid navigering i sidor med mycket innehåll. Att scrolla i sidan med hjälp av Ctrl + piltangenter för att återfinna markören rekommenderas om detta skulle hända.
    • På sidan Profil finns det ett antal dolda objekt som användaren behöver navigera sig igenom för att komma till “logga ut” funktionen.

Hur vi testat den mobila applikationen

Bedömning av tillgängligheten görs kontinuerligt av intern expertis hos mobilapplikationens leverantör. Senaste bedömningen gjordes genom självskattning den 31 oktober 2024. Redogörelsen uppdaterades senast den 1 november 2024.

Meddela bristande tillgänglighet i appen Min hälsa

Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet.

Om du upptäcker brister som inte är beskrivna i tillgänglighetsredogörelsen på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss genom att fylla i formuläret nedan. Svarstiden är normalt två dagar. Fält med * är obligatoriska och måste fyllas i.


Vill du ha svar från oss? Fyll i så fall i dina kontaktuppgifter.
Vill du ha svar från oss? Fyll i så fall i dina kontaktuppgifter.