Kvalitetsutveckling

För att nå egna mål och nationella krav samt utveckla arbetssätt och metoder har beslut tagits att Region Jämtland Härjedalen ska arbeta med kvalitetsutveckling inom organisationen. Det innebär att systematiskt arbeta för en mer effektiv verksamhet som skapar värde för patienter, kunder och övriga intressenter.

Regionfullmäktige har fastställt en Kvalitetspolicy som anger de värderingar organisationen står för:

Länsborna ska som patienter/kunder/uppdragsgivare och samarbetspartner i sitt förhållande till Region Jämtland Härjedalen:

  • Känna att deras behov är styrande för arbete
  • Känna sig trygga i att tjänsterna utförs med kompetens och säkerhet
  • Uppleva att de bemöts med engagemang, lyhördhet och respekt
  • Känna att verksamhetsföreträdare har helhetssyn vid val av åtgärder
  • Känna att förslag uppmuntras och klagomål tas om hand som ett led i att ständigt förbättra organisationen.

Ledare inom samtliga nivåer ska visa sitt engagemang genom:

  • Att vara tydliga med verksamhetens mål och resultat
  • Att basera åtgärder utifrån fakta och med en helhetssyn på verksamheten
  • Att ha en positiv människosyn och fokusera på samverkan, kommunikation och relationer mellan människor
  • Att ha insikt om att det är organisationens medarbetare som skapar verksamhetens resultat och att alla måste få möjlighet att förstå sin egen roll i organisationens kvalitetsarbete
  • Att alla får möjlighet att utveckla sin kompetens.

Medarbetarna ska visa sitt engagemang genom:

  • Att ta ansvar för kvaliteten i sitt arbete och samarbeta över ansvarsgränser » Att vara delaktiga i arbetet med att nå verksamhetens mål och förbättra dess resultat. Verksamheterna ska använda ett processinriktat arbetssätt genom att:
  • Kartlägga och dokumentera relevanta interna och externa processer
  • Fastställa mätbara mål och följa upp resultat
  • Fortlöpande utvärdera resultaten och fastställa nya mål för att ständigt förbättra verksamheten jämföra verksamheten med andra och lära av de bästa.