Patientnämndens förvaltning
Du kan lämna synpunkter eller klagomål till patientnämnden om du varit med om något i vården som du inte är nöjd med. Det kan du göra både som patient eller närstående. Dina synpunkter kan bidra till att vården blir bättre och säkrare.
Om du inte är nöjd med vården
Patientnämnden kan hjälpa dig att berätta för de ansvariga om det du har varit med om och med att få svar på dina synpunkter eller klagomål. Vi kan ge information om dina rättigheter inom vården och vägledning om vilka andra myndigheter du kan kontakta om det behövs.
Patientnämnden tar emot synpunkter på:
- hälso- och sjukvård och tandvård som bedrivs av Region Jämtland Härjedalen,
- hälso- och sjukvård hos privata vårdgivare som har vårdavtal med Region Jämtland Härjedalen,
- kommunal hälso- och sjukvård
Patientnämnden fungerar som en opartisk länk mellan dig och vården. Du kan lämna synpunkter eller klagomål anonymt. Patientnämndens utredare har tystnadsplikt och det kostar inte något att ta kontakt med oss. Vi gör inga medicinska bedömningar och varken kan, eller får, avgöra om vården gjort medicinskt rätt eller fel. Vi kan inte heller kräva att vårdgivaren ändrar på det som du framfört.
Vi rapporterar iakttagelser och avvikelser av betydelse för patienterna till ansvariga inom vården.
Så kontaktar du patientnämnden
1177 E-tjänster
Logga in på 1177 för att lämna synpunkter eller klagomål på vården.
Kontakt
- Telefon: 063-14 75 90 (våra telefontider finns på 1177.se)
- E-post: patientnamnden@regionjh.se (om du skickar e-post, lämna ett telefonnummer där vi kan nå dig, så kommer någon av våra utredare kontakta dig. Skicka inte konfidentiella uppgifter via e-post)
- Adress: Patientnämnden i Jämtlands län, Box 654, 831 27 Östersund.
Använd gärna denna blankett om du vill kontakta patientnämnden via post, skicka inte med journalkopior.
Blankett - Om du inte är nöjd med vårdenPdf, 141 kB. (PDF-dokument)
Lämna synpunkter som ombud
Ska du vara ombud för någon när det gäller att lämna synpunkter eller klagomål i Region Jämtland Härjedalen? Kontakta oss om du har frågor om hur det fungerar att var ombud.
Vad händer när du kontaktar Patientnämnden
- Det går bra att ringa till oss. Du informeras under samtalet om hur patientnämnden kan hjälpa till i ditt ärende.
- När du kontaktat oss skriftligen kommer en av våra utredare kontakta dig inom några dagar.
- Det är utredaren som gör en bedömning av hur ditt klagomål kan framföras på lämpligt sätt. I vissa fall kan vi hänvisa dig vidare.
- Med patientens godkännande kan utredaren skriva till ansvarig vårdgivare, som ska svara på ditt klagomål inom fyra veckor.
- Om svaret dröjer mer än fyra veckor kommer patientnämnden skicka en påminnelse till vårdgivaren.
- När patientnämnden har tagit emot vårdens svar förmedlas det vidare till dig. Du välkomnas att diskutera svaret från vården med utredaren.
- Ärendet avslutas när det inte är nödvändigt, eller möjligt, att komma vidare.