Nationella avtalet för extern bemanning, läkare och sjuksköterskor
Extern bemanning är när bemanning genom egna anställda inom hälso- och sjukvården av någon anledning inte är möjlig och personal därför måste hyras in externt. Bemanningsföretag finns upphandlade via Nationella Avtalet, hyrpersonal inom hälso- och sjukvård. Här hittar du information för upphandlade leverantörer som lämnar anbud till Region Jämtland Härjedalen.
Svar på avrop
Anbud på avrop lämnas i vårt systemstöd Bemlo.
Efter tilldelning accepteras ert anbud i Bemlo. Därefter har ni två arbetsdagar på er att bekräfta detta. Er bekräftelse räknas som orderbekräftelse. Underlåtenhet att utfärda en orderbekräftelse är att likställa med ett avtalsbrott vilket kan leda till karantän och/eller hävning av avtal, se punkt 24 i avtalet. Eventuell utebliven orderbekräftelse rapporteras vidare till Övergripande Nationella avtalsförvaltningsgruppen för vidare hantering.
Krav vid presentationer
- IVO (max 6 månader gamla) Eventuella anmälningar ska också bifogas.
- HOSP (max 6 månader gamla)
- CV på svenska, tydligt utformat med detaljerade information kring när, vart konsulten tjänstgjort
- 2 st referenser
- HLR Intyg ska bifogas eller om kursen ska genomföras innan tjänstgöringen ska datumet framgå i presentationen
- Personbevis vid åberopande av reseschablon (max 3 månader gammalt)
- Samt övriga skallkrav uppfyllda
Referenser
2 st referenser utgöras av chef eller motsvarande på konsultens senaste två (2) uppdrag/anställningar. Kontaktuppgifter till referenterna ska anges.
Referentreferaten ska innehålla samtliga nedanstående frågeområden som ska bifogas
avropsmallen.
Frågeområden
- Medicinsk/omvårdnads kompetens
- Samarbetsförmåga
- Följsamhet till rutiner, medicinska riktlinjer och arbetstider
- Kommunikativ förmåga
- Bemötande
SITHS-kort för hyrbemanning
Från och med 1 december 2025 inför Region Jämtland Härjedalen krav på att konsulter som tjänstgör i regionen ska ha med sig ett giltigt och aktiverat ordinarie SITHS-kort för att kunna sätta i gång och arbeta direkt när denne kommer till verksamheten. För varje tillfälle som leverantörens konsult saknar ett giltigt aktiverat SITHS-kort och aktivering måste ske eller ett reservkort måste utfärdas eller förnyas, faktureras leverantören kostnaden för detta.
Vad gäller för bemanningspersonal?
Alla bemanningsföretag ska anlita privat SITHS-ombud för utfärdande av eTjänstekort/SITHS-kort med tillitsnivå 3 (Loa3). Privat SITHS-ombud är t ex Svensk
e-identitet, OBSiths, Avoki Group.
Konsulter som kommer till verksamheter i Regionen från bemanningsföretag ska ha ett giltigt och aktiverat ordinarie SITHS-kort med sig vid uppdragsstart.
Leverantören ska försäkra sig om att konsulten har tillgång till sina personliga koder och är medveten om det regelverk som gäller för användningen av SITHS-kortet/E-legitimationen.
Det är leverantörens ansvar att se till att detta efterföljs.
SITHS-kort utfärdade av privat SITHS-ombud måste ha extra SITHS eID-certifikat från Region Jämtland Härjedalen för att fungera inom regionens verksamheter.
ID-administratörer som arbetar inom Region Jämtland Härjedalen kommer att skapa detta certifikat som bemanningspersonalen enkelt kan hämta ned till sitt kort för att kunna logga in i regionens IT-miljö. Detta kan med fördel göras i god tid så att bemanningspersonalen har ett fungerande SITHS-kort när man anländer till sitt uppdrag.
När ID-administratören har skapat certifikatet kan detta hämtas från denna sida:
https://minasidor.siths.se/start Länk till annan webbplats.
I det avtal som regionen tecknat avseende bemanningspersonal, (Kravspecifikation 2.7, E-legitimering) framgår att konsulten ska ha en giltigt ordinarie SITHS-kort (E-legitimation) som används i regionerna idag. För varje tillfälle som leverantörens konsult saknar giltigt och aktiverat SITHS-kort eller om ett reservkort måste utfärdas eller förnyas, faktureras leverantören kostnaden för detta.
Tidrapporter
Tidrapportering i Heroma, införande planeras under 2025
Region Jämtland Härjedalen har förnärvarande en testpilot igång, för läkare, gällande tidrapportering i det personaladministrativa systemet Heroma, där regionen har byggt in taxan för det nationella avtalet i systemet.
Kort beskrivning av arbetsflödet
Konsulter kommer att läggas upp som externt anställda i Heroma, avropat schema från Bemlo läggs på konsulten och detta utgör sedan en grund för fakturering.
Konsulterna använder initialt den tidrapport som gäller och registrerar arbetad tid.
Avviker tider mot efterfrågat schema enligt avrop, ska detta godkännas av chef och registreras i Heroma som avvikelse mot beställt uppdrag.
Vid uppdragets slut, månadsskiftet, kommer en tidrapport att finnas tillgänglig i Heroma med arbetade tider som är prissatta enligt taxan för Nationella avtalet och den kommer att ligga till grund för avstämning mot leverantörens faktura.
Berörda konsulter kommer att få information och instruktion hos den verksamhet de arbetar för.
Fakturering
Fakturainformation finns under översikt i Bemlo på respektive avrop.
Fakturan måste innehålla:
- Avtalsnummer
- Behörig beställare
- Beställarens ID-nr (fakturareferens)
- Uppdragsgivare - enhet/avdelning
- Datum och tid då uppdraget genomfördes
- Konsultens namn (för- och efternamn)
- Konsultens yrkeskategori
- Antal timmar (ska specificeras med aktuellt timpris) och korrekt artikelnummer
- Avdrag för eventuell introduktion (ska specificeras med antal timmar) och korrekt artikelnummer
- Avdrag för eventuella raster under uppdraget
- Bifoga signerad tidrapport
- Fakturering av reseschablon, se information om ovan
Mer information
Kontakt
Kontakta oss gärna om du har frågor eller funderingar.
E-post: bemanningsforetag@regionjh.se